vrijdag 8 maart 2013

Klaus, de Gerespecteerde Scherpschutter en drie Geweien

In een boek van Michael Newton, 'Herinneringen van na de dood' dat in 2012 is vertaald in het Nederlands, komen allerlei verhalen voor van mensen die tijdens hypnose teruggaan naar de periode tussen hun levens in, en ook terugkeren naar vorige levens. In deze bijdrage wilde ik aandacht schenken aan het verhaal van Klaus dat wordt beschreven in het hoofdstuk 'Jingle Bells' (227-237).

Installatie van Alison Saar in Los Angeles, 2012 (1)
In dat hoofdstuk wordt beschreven hoe Klaus tijdens de tweede wereldoorlog gedwongen werd door de Nazi's om mee te vechten. Onder druk had hij toegestemd en hij beschrijft hoe hij in een bosgebied als scherpschutter als doel heeft de vijand (vooral Amerikanen) door het hoofd te schieten. Hij wordt erg geroemd en gerespecteerd door zijn mede-soldaten en meerdere, maar hij voelt zich eerder diep ongelukkig dat hij zoveel mensen heeft gedood. Terwijl zijn 'maten' na afloop drinken, gaat hij verderop alleen zitten.

Update 1
Op de dag dat ik kennis maakte met Alison Saar en die vrouw die daar zo naakt gebonden aan haar voeten op haar kop hangt, met ook nog eens een gewei op (of onder) haar hoofd, viel me opeens een bepaalde reclame op langs de kant van de weg, die me eerder niet zo zou zijn opgevallen. Het betreft hier een reclame voor GoShort - een filmfestival met korte films, en ook hier staat een mens met een gewei op de voorkant. Dit keer overigens niet naakt op de kop, maar met een zwartleren motorpak aan.

Go short- filmfestival reclame langs de weg

Update 2
Inmiddels was ik verder gegaan met Jacqueline Rae (2), die me deed denken aan die mysterieuze band 'Fever Ray', waar ik uitkwam bij de videoclip 'Coconut' en wat schetst mijn verbazing: in die clip zien we gewoon weer een mens met een gewei op haar of zijn hoofd. Dit keer een blauw gewei op een groene kop en een bruine jas. Als je je maar eenmaal inlaat in deze woeste wereld van de kunst, en je je opent voor associaties dan ga je al snel de meest interessante links leggen.

Shot uit videoclip 'Coconut' van Fever Ray
Voor je het weet ga je ook nog eens dromen van mensen met geweien, waarna het pas echt gevaarlijk begint te worden als je 's ochtends in de spiegel kijkt en jezelf ook ziet met een gewei op je wilde ochtendkapsel.


NOTEN
(1) Afkomstig van een artikel in de Huffington Post van september 2012, geschreven door Edward Goldman. Meer over de in 1956 in Californië geboren kunstenares Alison Saar op haar eigen website.
(2) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/03/jacqueline-en-surrealistische.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten